F. Bass: A New Product Growth for Model Consumer Durables, Management Science, Vol. 15 (January 1969)
Odvodenie modelu na slajdoch.
P. S. P. Cowpertwait, A. V. Metcalfe: Introductory Time Series with R. Springer 2009.
Kapitola 3.3.4, str. 52-54
Predaj VCR v USA v rokoch 1980-1989.
T <- 1:10 # casova premenna, rok = 1979 + T
Sales <- c(840,1470,2110,4000,7590,10950,10530,9470,7790,5890) # trzby
Vykreslite ich priebeh:
Použijeme funkciu nls
, ktorá odhaduje nelineárny model metódou najmenších štvorcov. Potrebuje ako vstup štartovacie hodnoty parametrov, zoberieme:
M
rovné súčtu doterajších tržieb (už klesaju a celkové kumulatívne tržby zrejme nebudú až tak výrazne vyššie)P
a Q
pre všeobecný produktBass.nls <- nls(Sales ~ M*(((P+Q)^2/P)*exp(-(P+Q)*T))/(1+(Q/P)*exp(-(P+Q)*T))^2,
start=c(list(M=sum(Sales),P=0.003,Q=0.380)))
summary(Bass.nls)
##
## Formula: Sales ~ M * (((P + Q)^2/P) * exp(-(P + Q) * T))/(1 + (Q/P) *
## exp(-(P + Q) * T))^2
##
## Parameters:
## Estimate Std. Error t value Pr(>|t|)
## M 6.798e+04 3.128e+03 21.74 1.10e-07 ***
## P 6.594e-03 1.430e-03 4.61 0.00245 **
## Q 6.381e-01 4.140e-02 15.41 1.17e-06 ***
## ---
## Signif. codes: 0 '***' 0.001 '**' 0.01 '*' 0.05 '.' 0.1 ' ' 1
##
## Residual standard error: 727.2 on 7 degrees of freedom
##
## Number of iterations to convergence: 11
## Achieved convergence tolerance: 1.962e-06
Priraďte do premenných m
, p
a q
odhadnuté hodnoty koeficientov
Teraz vytvoríme pomocou týchto parametrov odhadnuté tržby a odhadnuté kumulatívne tržby:
T2 <- (1:100)/10
Sales.est <- m*((p+q)^2/p)*exp(-(p+q)*T2)/(1+(q/p)*exp(-(p+q)*T2))^2
Cum.sales.est <- m*(1-exp(-(p+q)*T2))/(1+(q/p)*exp(-(p+q)*T2))
Nakreslite grafy s porovnaním skutočných a predikovaných hodnôt. Zobrazte tržby (tie sme fitovali) aj kumulatívne tržby, všimnite si ich priebeh a porovnajte s typickými priebehmi uvedenými v slajdoch:
Spravte predikcie tržieb v niekoľkých nasledujúcich rokoch:
Na výber máte dve možnosti (treba si vybrať jednu z nich, každá je za 20 bodov)
Nájdite príklad podobnej dvojice filmov, ako je na tejto stránke - t. j. ktorá má rôzny priebeh tržieb. Stručne uvedeďte konkrétne (teda pre tieto konkrétne filmy, nielen vo všeobecnosti - ukážky: vzor1.pdf, vzor2.pdf) dôvody, ktoré podľa vás spôsobujú ten rozdiel.
Vyberte si jeden film a odhadnite pre jeho tržby Bassov model. Uveďte pouzitý film, odhadnuté parametre p
, q
, graf fitovaných hodnôt tržieb a výsledky skomentujte.
Každý pracuje s inými filmami, rezervácia dát na stranke http://users2.smartgb.com/g/g.php?a=s&i=g26-32065-06 - treba napísať svoje meno a nazov filmu/filmov. Nemôžu sa používať filmy použité na tejto stranke a vo vzorových riešeniach.
Odovzdávanie:
Úlohu môžete riešiť samostatne alebo vo dvojici
Odovzdávate ju elektronicky na adresu beata.ulohy@gmail.com s predmetom CR cvicenia 2014 - DU1 - priezvisko/priezviska (prichadzajúce maily sa automaticky filtrujú podľa predmetu, takže je potrebné dodržat tento formát), ako prílohu v pdf formáte a použité data v txt formate, nie ako zip/rar/... archív
Termín odovzdania: - streda 8. 10. 2014